Followers

Friday, November 16, 2012

Boleh Kah Pemimpin Bangsawan Faham Nadi Rakyat Biasa?

Mengapa orang nak masuk politik - untuk kuasa dan kekayaan atau untuk berkhidmat kepada Rakyat?

Boleh kah mereka yang tidak pernah alami kehidupan Rakyat kebanyakan menginsafi keperitan dan cabaran kehidupan mereka?

Boleh kah mereka yang tidak pernah bergelut serta menangis semata-mata untuk mendapatkan kerja bagi membiayai keluarga mereka faham betapa pentingnya peluang pekerjaan diwujudkan?

Mampukah mereka yang tidak pernah mengambil pengangkutan awam atau menunggang motosikal bersama tiga orang anak memahami betapa pentingnya pengangkutan awam yang efisien dan mampu untuk rakyat marhain?

Bolehkah pemimpin bangsawan menyelamai keperluan Rakyat kebanyakkan untuk memimpin mereka?

Tanyalah diri secara jujur.

Salam!

5 comments:

MERBOK TIMES said...

Pemimpin yang menerajui GLC yang diistilahkan golongan korporat dipengaruhi oleh corak kepimpimpinan barat. Mereka terpaksa bersaing dalam pasaran global dengan gaya ‘wall street leader’ dan mereka ini tidak akan memahami detik nadi rakyat marhaen di bawah yang mereka anggap kolot. Cuma apabila mereka tewas dalam pasaran dan umur semakin tua mereka akan kembali pada asal mencari tuhan mereka setelah mereka merasa kekosongn dalam hidup.

Pemimpin politik pula banyak yang hippokrate. Di depan rakyat mereka berlakon simpati kepada rakyat kerana menagih undi rakyat. Di delakang rakyat mereka berfoya-foya dengan dengan kemewahan mereka hasil kuasa yang diamanahkan kepada mereka. Anak dan isteri mereka berbelanja di London. Paris, Milan dan New York. Beberapa kereta Hummer dan Porsce anak mereka berharga jutaan ringgit cukup untuk berbelanja seumur hidup rakyat marhaen.

Inilah reality kepimpinan yang ada.

Anonymous said...

bangsa di atas awan alias bangsawan. terbang bermimpi disiang hari dan lena dimalam hari. tak pernah lapar tak makan, tak pernah dahaga tak minum. bulan puasa pun boleh trik lagi. hmm lupakan lah jasa mereka. mana ada jasa, bahkan bila tua baru sibuk mencari tuhan untuk dirasuah.

Anonymous said...

Kebanyakan ahli politik kanan sesebuah parti politik mahukan anak atau kaum keluarga memrika mewarisi jawatan yang disandang ,seolah olah jawatan itu adalah hak keturunan merika .Bagi golongan ini merika maengalakan anak anak untuk terjun dikancah politik kerana merika tahu peluang yang menanti amatlah terbuka luas dan dimasa yang sama dapat melepasi beberapa halangan ,jika berjuang dari peringkat bawahan .Dengan membawa anak menjelajah segenap negara ,kununya untuk merasai denyut nadi rayaat.
Inilah masalah yang dihadapi oleh rayaat jelata dinegara kita ,Jika ayah nya banyak berjasa maka anak anak merika mempunyai tikit untuk menjadi pemimpin didalam sesatu pertubuhan .Persoalanya dapatkah anak anak merika memahami denyut nadi rayaat jika selama ini merika membesar dengan segala kemewahan? Adakah merika ini pernah menaiki pengangkutan awam ,Tahukah merika bertapa susahnya rayaat kebanyakan untuk mendapat peluang perkerjaan?
Buat masa ini sudah tiada lagi pemimpin politik yang benar benar berjuang untuk rayaat,kedaan ini jelas dilihat bila kebanyakan pemimpin parti politik begitu sayangkan jawatan yang merika sandang ,walaupun pada hakikatnya pemimpin itu hanya muncul bila tiba musim pilihanraya umum untuk meraih undi .
Bagi rayaat dinegara ini adalah diingatkan kepimpinan parti dan ketokohan tidak diwarisi .Pilihlah pemimpin dikalangan kita yang layak memimpin bukan berdasarkan sejarah silam .segala yang dibuat oleh pemimpin untuk rayaat adalah menjadi tugas merika sebagai wakil rayaat .Dari rayaat merika menduduki tempat tertinggi ,Tetapi rayaat juga mampu menurunkan malahan memenjarakan merika jika melakukan kesalahan oleh yang demikian jaqnganlah terlalu taksub kepada pemimpin .Politik tidak kotor akan tetapi angota didalam partilah yang kotor dan banyak auta

Anonymous said...

Memang betul penaraju GLC kebanyakanya tamak dan menyusahkan rayaat,contohnya TM,TNB dan ada banyak lagi.Tunggulah tak lama lagi tambang pengangkutan awam akan dinaikan dengan alasan kos meningkat .Manakan tidak meningkatnya kalau CEO bergaji tinggi gila .Ada pula GOC yang dah terikut ikut dengan cara GLC.Dari mula penubuhan sampai sekarang tak pernah untung....malahan kerugian saban tahun semakin meningkat .Contohnya pengandali pengangkutan awam .......penumpang ramai setiap hari tapi masih banyak menangung kerugian.

Mac said...

Spot on! How many of them have had to rely on public transport ? How many have had to be stuck in traffic on a daily basis? How many have had to go to public hospitals for medication? and yet these are the people responsible for policymaking relating to these.

But you seee, this is not changing anytime soon...well at least i dont see changes coming anytime soon. Look at the present generation of politicians as well as the new up and coming...most have had it easy since young.

i know of many friends who studied and worked for a while in the UK but decided to return to Malaysia to join politics because their goal is to make a million before the age of 30...and many managed to attain that, i know for sure because they bragged about it even on a radio interview once!