Followers

Saturday, April 25, 2015

Penghinaan Terhadap Orang Islam harus berhenti !!!























(image thanks to http://wellcomehistory.files.wordpress.com/2012/05/anger.jpg)


Sejak kebelakangan ini terlalu banyak penghinaan terhadap umat Muslim yang berlaku. Sebenarnya, dalam negara ini, penghinaan demi penghinaan terhadap minda dan imej orang Islam berlaku sejak 9 tahun yang lalu.

Yang menyedihkan ialah penghinaan ini dilakukan oleh..........................orang-orang yang mengaku orang Islam !

Penghinaan-penghinaan ini amat dahsyat sekali sehingga sekumpulan kecil dominan yang kuat bersuara ini cuba untuk menampilkan orang Islam sebagai bodoh, percaya tahyul dan fantasi, tidak berkeyakinan diri, pak turut yang tidak tahu untuk menilai, tidak ada jati diri, pengacau keamanan, rasis, hipokit, dogmatik dan "sexist" (kalau tak faham tengok kamus), ritualistik semata-mata dan sebagainya yang negatif.

Oleh kerana kumpulan dominan ini kuat bersuara tanpa malu dan harga diri serta tanpa menilai tahap ilmu dan tahap pemikirannya, maka penghinaan bertubi-tubi diteruskan teradap umat Muslim.

Awal sekali saya ingin nyatakan bahawa "Islam" itu adalah Adeen atau "Cara HIdup" atau "The Way" yang amat rasional, yang galakkan pemikiran, penilaian dan kajiselidik, syumul dan bertepatan uttuk semua masa serta relevan kepada yang percaya dan yang tidak percaya. Ia adalah Adeen yang inklusif (kalau tak faham, tengok kamus) dan bukan agama yang eksklusif seperti kebanyakkan agama. Ini lah diantara rahmah, mukjizat dan barakah Adeen Allah yang mungkin ramai Muslim sendiri tidak sedar,

Diantara penghinaan-penghinaan ialah seperti berikut:-



(image thanks to http://www.mauroferrario.com/blog/wp-content/uploads/2012/04/dontThink.jpg)

1) Orang Islam begitu lemah dengan "aqidah" mereka sehingga begitu mudah terpengaruh dengan simbol-simbol agama lain seperti "salib" tokong, gereja, dan lain-lain.

2) Orang Islam begitu lemah mnda sehingga kehadiran buku-buku "suci" agama lain boleh memesongkan mereka - ini pula di Negara kita dimana setiap ceruk negara terdapat "ceramah agama" yang begitu banyak!

(image thanks to http://godspeaksilisten.files.wordpress.com/2012/01/stupid-best.jpg)

3) Orang Islam tidak pandai menilai, tidak pandai berfikir sehingga terpaksa setiap kali dalam semua hal "agama" merujuk" kepada "ustad", "tok/tuan guru", "ulamak", "Sheikh" dan sebagainya.  Pandangan-pandangan "orang agama" ini pula harus di terima bulat-bulat seolah-olah ianya firman Allah tanpa pertikaian. Seolah-olah orang-orang Islam tidak mampu bertanggungjawap terhadap ubudiyyah nya sendiri kepada Allah !


(image thanks to http://cookouteveryday.com/wp-content/uploads/2014/06/ScreenHunter_29-Jun.-09-12.24.jpg)

4) Orang Islam tidak mampu menghadapi kepelbagaian tafsiran dan fahaman sehingga mudah menjadi ganas atau emosi jika orang lain yang berilmu mempersembahkan tafsiran berbeza. Cara paling mudah untuk membela fahaman sendiri ialah dengan menidakkan hak orang lain untuk menyuarakan fahaman dan hujahnya! "Adabal Khilafiah" yang di ajar oleh Allah dalam Al-Quran diketepikan


(image thanks to http://www.lovelifelivenow.com/wp-content/uploads/2014/06/Anger_2.jpg}

5) Digambarkan Islam sebagai agama yang suka melarang, mengharamkan segala, tidak ada kerasionalan dalan tindakan, yang mengekalkan dirinya dengan kuasa dan bukan pengajaran dan hujah. Ini disebabkan orang-orang agama yang suka menunjukkan kuasa melalui melarang itu dan ini, dan sebagainya. Walhal Adden Allah adalah berdasarkan hujah, nas, pelawaan dan tiada paksaan langsung.

(image thanks to: http://i.ytimg.com/vi/fGR-adEEkNg/0.jpg

6) Digambarkan Agama sebagai penuh dengan kerahiban dalan pelbagai segi dimana orang agama diangkat ketahap tuhan sehingga pendangan dan tafsiran mereka tidak boleh di cabar atau dipertikai oleh Muslim2 lain yang mungkin lebih pandai, berilmu daripada mereka walaupun tidak khusus pada agama secara formal atau rasmi.












(image thanks to https://chloeannjacobs.files.wordpress.com/2014/07/sexism2.jpg)


7) Baru-baru ini saya diberitahu oleh seorang pelajar kolej bahawa guru agama mereka mengajar bahawa "Islam tidak mengalak wanita berkerja tetapi harus duduk di rumah dan lelakilah yang harus buat segala sesuatu".  Kononnya menurut beliau "wanita adalah bunga yang harus dijaga lelaki supaya berseri di rumah untuk menyejukkan hati lelaki" ! Kalau ini bukan ajaran yang menjadikan wanita sebagai simbol seks semata-mata, saya tidak tahu apa yang nak digelarkan ajaran sedemikian!

8) Digambarkan sebagai wanita lah sumber maksiat dan lelaki Muslim amat rendah kawalan mereka terhadap nafsu sehingga mudah goncang dengan kehadiran wanita. Bentuk badan wanita dijadikan isu. Tidak kah tension bila orang-orang ini mengambarkan masalah peribadi dan kelemahan mereka sendiri sebagai ciri manusia?? Tidak kah ini penghinaan pada minda Muslim yang beretika dan boleh mengawal diri?



(image thanks to https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjJbH6TEGtYGhId3cQEfRlmQdGB8WtU9RQqqkb-EFExHFbzH0KG6X2nnaZHkSRYFfwEF5hm5RdfrRZtJLh3ULlPpBAW16FjB5k88d46qb_Bs3X4zDz1nnvOoIvNphRppQKcXu5OcDfck62p/s1600/Is+SWTOR+Bringing+Back+Retro+Sexism+Issues+for+Women+Gamers.gif)

9) Di satu sekolah rendah, guru agama mengajar bahawa orang Islam tidak boleh merayakan Hari raya Cina sebab "cina makan babi dan ini adalah perayaan orang kafir". Perkara ini saya telah seselaikan sendiri dimana ustazah itu ikhlas mengaku tersilap kerana tidak faham sebelum ini perkara-perkara yang saya jelaskan pada nya. Namun, amat menakutkan berapa sekolah lagi ada orang-orang agama sedemikian???



9) Keganasan di "halalkan" atas nama agama walhal amat jelas Islam mengharamkan mengambil nyawa manusia yang tidak bersalah.

Saya juga tertanya-tanya, tidak mampu ke "orang agama" berdebat dengan mufakkir dan Muslim-muslim yang jauh lebih pandai daripada mereka walaupun tidak berkelulusan formal agama secara rasional dan beradab?

Tidak malu kah kita sebagai Muslim bila ada orang-orang Islam yang bercakap bodoh dikhalayak ramai atas nama Islam?

Kadang-kadang saya rasa lucu bilamana seorang yang tidak berkemampuan untuk berhujah secara logik dan berdasarkan Al-Quran mengambil jalan keluar dengan membunyikan beberapa bahasa Arab yang ia sendiri tidak faham tetapi popular dikalangan mereka.

Masalah lah masyarakat bila ianya didominasi oleh orang-orang yang lemah daya pemikiran, bersikap burung kakak tua, tidak berani berhujah berdaarkan ilmu dan nas, dan paling sedih ialah ia begitu tidak berkeyakinan diri sehingga marah bila orang berlainan pendapat !!!


(Image thanks to: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/0d/80/74/0d80746b5ae6ff2d867d002a43cef30a.jpg)

Muslim harus bangkit untuk mengembalikan maruah dan berhenti dihina oleh orang-orang "Islam" yang bodoh dan jahil atau yang tampak berpendidikan tetapi sijahil terdidik.

Salam.


4 comments:

Anonymous said...

You wrote an amazing article.

I respect you. I really do.

Memang di Malaysia kebelakangan ini sikap2 tersebut makin menular. Thank you for writing about this!

Anonymous said...

We need to stop confusing criticism of Islam the dogma with criticism of people who identify themselves with Islamic religion. Those who identify themselves as Islamic, for the most part, do not follow all of the instructions set out in the Koran or the Hadiths. They also interpret the instructions that they choose to follow, according to their inherent humanistic values and their chosen experts. This is the same with any dogmas and religions and their followers. We need to be able to criticise dogmas to help those followers who rationally identify themselves with it. To pretend that the source of the dogmas (ancient books, ancient hearsays etc) are beyond criticism is to facilitate the more fundamentalist version of dogmas to seep into wider society resulting in erosion of human rights and reason.

Kayce said...

Hi, nice piece and thank you for sharing your thoughts about this. As a "cina kafir" I often wonder why is 'religion' in this country being frequently abused as a mean to control others when faith and spirituality is supposed to be a relationship between the individual and God.

Forgive me if I am wrong, but I was often under the impression that Islam leads by example And not by barbaric public outcries over petty matters. Well at least that was the impression my Muslim friends gave me when I asked about the religion back in my school days. Nowadays the most frequent answer I get when trying to reason with people to get a better understanding on matters of religion is : "mind your own business Cina Kapir" or "never question! It's God's will" Or my personal 'favourite' : being called yahudi laknat / zionist under guise to sway people's believes...*face palm*

Then again I guess I'm lucky, as a Cina Kapir by most I will get is being branded as "ignorant" and may never see heaven while my Muslim friends get worse replies in any event they question or try to reason out with the "keyboard ustad/ustazahs".

Thank you for voicing out matters that many have been wondering for a long long time but unable to bring forward due to our "kafir" status. I still believe that our society is not as extreme and angry as depicted by the barbaric minority, however I have to admit that the religious (and racial) tension built up recently is getting uncomfortable .

Anonymous said...

Terima kasih banyak2 kerana menulis ini.

Dah lama saya terasa apa yang tuan tulis dan rasa malu. Tiba masa orang Islam bangkit untuk kembalikan imej islam yang suci.

Terima kasih banyak2.