Followers

Wednesday, November 18, 2009

Antara Taksub dan Berfikir - Boleh bincang?

"Berbicara mengenai Maha Pencipta seharusnya menimbulkan pelbagai perasaan diantaranya gementar dalam jiwa (“taqwa”), cinta (“muaddah”) serta kesyukuran. Sepastinya ia juga akan menimbulkan suatu perasaan kuat untuk berkhidmat sebaik mungkin sesama manusia supaya kesejahteraan dapat dirasai bersama.............
Boleh kah Al-Quran menjadi penentu utama tindak tanduk kita sekiranya kita tidak memikirkan, mengupas atau membincangnya?"

You can read the article further here.

4 comments:

Anonymous said...

Salam,
Eeeeiiii...sukanya!!!

1.Bahasa Malaysia,93% and A1!!!

2.Tulisan tidak retorik semata dan sederhana lantangnya.

3.Taksub :Sarah yang dulu,taksub.Taksub nak khatam Quran7,8 kali,taksub dalam solat,dalam puasa,taksub dalam menghakimi diri sendiri dan orang lain,taksub dalam hal halal dan haram.

Sarah yang dulu,menolak hak fitrah apabila membaca Quran tanpa memahami...tanpa berfikir.Ketaksuban dalam solat...walau cukup 5 waktu tapi sukar khusyuk,walau faham makna ayat yang dibaca ketika bersolat tetap juga kurang khusyuknya.Semuanya kerana sedikit 'keikhlasan' dan 'penyerahan' jiwa.Solat dilihat sebagai kewajipan semata...saya lupa hak fitrah solat itu sendiri...iaitu penyerahan jiwa secara total.

Apabila berpuasa,Sarah yang dulu melihat puasa sebagai 'hanya menahan lapar dan keseronokkan berterawih'.

Sarah yang dulu cukup keliru dan marah apabila tidak memahami bagaimana mereka yang mengajar,membaca,memahami ayat2 di dalam kitab suci dan mengaku takutkan tuhan tapi masih...

Sarah yang dulu amat lurus bendul dalam memahami halal dan haram,jahil akan hak fitrah manusia itu sendiri iaitu...lemah!

Tapi itu dulu...

Sarah yang baru...succumb to the way of Heaven and Earth.Tunduk pada kecintaan,rahmat,dan kesejahteraan.Sarah yang baru tak lagi melihat agama sebagai satu 'hukuman',tak lagi memandang DIA dengan rasa 'takut'.

I wouldn't want to label you and your writing as teacher or guru,you've said it yourself 'kadang-kadang guru itu juga setan' and knowing you personally...ada benarnya!:D

BUT, the most precious and significant thing you ever did to me 'You taught me to think better and contemplate with open heart and mind,developing greater understanding to the facts of life and injustice'...hence the inner peace,stronger me and compassion to all (Vote for Nia Sarah!) :P

No more confusion,no more frustation,anger and selfishness which kill one's personality and spiritual growth...hanya bagi mereka yang mahu berfikir :)

Next idiom has to do with element of pertinent knowledge which a person can extract from taksub dan berfikir, 'Some persons may know ten and others two when they hear about one;while still others may know nothing at all after hearing anything'
----------------------------------

"An angry man opens his mouth and closes his eyes"K.Sri Dhammananda.

"Walaupun mataku sepet,mulutku tetap tertutup sebelum akalku dan hatiku terbuka"Nia Sarah

Lesson for today 'toksah taksub,toksah jadi pengikut buta...jadi manusia yang rajin berfikir TETAPI bukan taksub berfikir.Nanti biol!!!

p/s
Sokonglah Niasara Florist!!!

Jahamy said...

Niasara,

Thanks for the interesting comment. The fact is we learn from each other and life is after all a never ending journey of new lessons.

salam.

jon pour do care said...

Salam Bro. Jay,

Learning is a never ending journey ! kan..kan..kan..!

Anonymous said...

You ni Jon...sikit2 kan..kan...kan...EEeeeeiiiii tak boleh tahan!!!!