Followers

Monday, May 20, 2013

Melayu di hina lagi? Kata Siapa?


Kalau betullah lapuran Utusan Online yang dipetik dari sini yang juga melapurkan seperti berikut:-
“Azran menerusi akaun Facebook dan Twitternya baru-baru ini bertindak mencerca Utusan Malaysia sebagai sebuah akhbar rasis hanya kerana menyiarkan artikel berbentuk pertanyaan bertajuk 'Apa lagi Cina mahu' pada 7 Mei lalu.

Menerusi akaun Facebook beliau, Azran menulis: "I am Malaysian. I am anti-racism. I am disgusted by Utusan's editorial stance. (Saya rakyat Malaysia. Saya antiperkauman. Saya meluat dengan pendirian pengarang Utusan),"

UMNO Veteran marah dengan pandangan dan kritikan Azran terhadap artikel yang dimuatkan dalam Utusan Malaysia. Kritikan ini dianggap sebagai satu tindakan biadab oleh Azran. Pendekata, bagi Veteran UMNO, mengeritik Utusan Malaysia adalah satu tindakan biadab.

Bukan itu sahaja, tindakan Azran mengeritik Utusan Malaysia juga dianggap sebagai “perbuatan Azran mencerca Utusan Malaysia bermakna beliau menghina kaumnya sendiri ketika kaum Melayu turut ditekan dari pelbagai sudut”.

Dari pemahaman minda Veteran UMNO, kritikan terhadap Utusan Melayu disamakan dengan penghinaan terhadap kaumnya sendiri. Disini lah cabaran untuk memahami lonjakan logik bagaimana kritikan terhadap satu artikel yang ditulis didalam satu surat khabar boleh dirumuskan sebagai satu peghinaan kepada satu kaum yang besar yang semestinya terdiri daripada anggota yang berlainan tahap pemikiran (dan pemahaman) serta pelbagai pandangan yang berbeza.

Bukankah kepelbagaian pandangan terhadap satu isu itu melambangkan kematangan satu kaum dan ekoran itu memuliakan kaum tersebut? Ini menunjukkan bahawa Melayu berupaya untuk melihat kepada satu artikel atau satu isu dengan pandangan dan kupasan yang berbeza.  Pada masa yang sama, keupayaan anggota dalam kaum itu untuk menerima dan berhujah berkaitan dengan pandangan yang berbeza secara berilmiah dan berasaskan fakta juga melambangkan peningkatan ketamadunan kaum itu. Mustahil satu kaum itu boleh maju kalau masih bergantung pada satu pendirian, atau fahaman atau kaedah yang telah ketinggalan zaman.

Didalam dunia keintelektualan, ada satu ungkapan yang sering diutarakan iaitu “those with brains can argue in a civilised manner but those with brawn will just flex their muscles”. Orang atau kumpulan yang yakin diri serta mampu berhujah balas tidak pernah gentar dengan pendirian orang lain yang berbeza, apatah lagi menggunakan kaedah pemikiran songsang dimana direspon balik dengan menggunakan taktik sentimen perkauman dan tunjuk kuasa. JIka ada pandangan yang berbeza, haruslah kumpulan itu memberi hujah balas yang boleh direnungi dengan akal. 

Veteran UMNO harus berhujah dengan fakta dan logik mengapa pendirian Azran terhadap Utusan Malaysia itu dikatakan sebagai “menghina Melayu”. Kalau pun kita andaikan dia menghina Utusan, bagaimana ianya boleh ditafsirkan sebagai menghina Melayu?

Jika benar Azran telah “menerusi akaun Facebook dan Twitternya baru-baru ini bertindak mencerca Utusan Malaysia sebagai sebuah akhbar rasis hanya kerana menyiarkan artikel berbentuk pertanyaan bertajuk 'Apa lagi Cina mahu' pada 7 Mei lalu” dan jika ini dianggap sebagai satu tindakan memfitnah, maka Utusanlah yang seharusnya mengambil tindakan undang-undang terhadap Azran.  Undang-undang Negara kita mantap dan jelas dalam hal ini. Dimana pula peranan Veteran UMNO dalam hal ini dan apakah locus mereka bercakap bagi pihak Utusan kecuali mereka sekadar melaksanakan hak bersuara mereka?

Ini yang saya kerap tidak faham dengan ”perjuangan” beberapa kumpulan dalam Negara ini. Utusan tidak mengambil sebarang tindakan undang-undang. Lembaga Utusan tidak berkata apa-apa namun Veteran UMNO yang tidak ada kaitan korporat atau undang-undang atau moral pula bertindak sebagai pelindung Utusan!

Memang pihak-pihak tertentu boleh berhujah bagi pihak lain yang dianiayai. Namun pembelaan haruslah berdasarkan hujah-hujah bernas, munasabah dan yang tidak menghina akal orang yang mendengarnya. Dizaman ini, ramai sudah kurang sabar dengan taktik-taktik yang menggunakan ungkapan sebagai “Melayu dihina”, “tidak kompromi dalam isu Melayu” dan ungkapan-unkapan yang seangkatannya yang tidak diiringi dengan hujah bernas atau fakta.

We have to evolve and therefore we have to learn to present our case. It is becoming embarrassing to use sentiments and superlatives to cover up our lack of thinking ability.

Saya berpendirian Veteran UMNO tidak perlu gusar. Melayu hari ini tidak mudah latah atau mudah terasa terhina dengan pandangan orang lain apatah lagi pandangan berbza daripada ahli kaumnya sendiri. Melayu hari ini lebih bersenjatakan maklumat dan fakta serta mempunyai keyakinan diri yang lebih tinggi. Mereka tidak perlu orang lain, apatah lagi orang-orang politik untuk melentur emosi mereka. Yakinlah kepada keupayaan Melayu untuk menilai sesuatu dan Insha Allah, mereka akan menilai dengan baik. Lagipun, kita bangga ada anak Melayu yang maju, kenapa pula kita nak taburkan pasir dalam periuk nasi Azran pulak kerana berbeza pendapat dengan dia?


Salam.

1 comment:

Farahanani Amhazali said...

Saya sangat bersetuju dengan pandangan tuan rumah.

Terdapat perbezaan jelas antara semangat cintakan bangsa/kaum dengan menjadi racist.

Macam mana orang boleh menjadi racist tapi dalam masa yang sama menghina bangsa lain?

Jadi bagi saya, ada kekeliruan di situ. Memperjuangkan nasib bangsa jelas sekali berbeza dengan mempertikaikan hak bangsa lain.

Wallahua'lam.