Followers

Tuesday, November 24, 2009

MOVIE “2012” WILL NEVER BE MADE IN MALAYSIA, ESPECIALLY IN MALAY LANGUAGE!

I saw the movie. I like it very much for many reasons. Mainly because all through the movie so many verses from the Quran keep coming to my mind – those relating to end of times, those relating to human nature, etc. Amazing is it not? A movie made in Hollywood inspired me to recall verses from the Quran! Is this allowed???

Other reasons, the main one being – when “shit hits the roof”, the first to suffer are ordinary folks like you and me. Politicians, corporate guys with tonnes of money and the other elitists seem to be able to escape or at least make the attempt first. The rest of us “obedient, subservient fools” all our life – kapito!!! Well, slaves do not have rights.

We have never mattered other than to be door mats for them to go forward. By the time we wake up, it is time to sleep forever! Aren’t you having fun living your life like this?

The movie also exemplifies reality – it is the ordinary unselfish, caring, saviour citizen or Rapera, if you like, that really makes the difference when there are real chaos. Politicians and religionists are relevant only during the good times. Of course, otherwise, how to organize the pomp and crowd?

And why the movie will never be made in Malaysia? A few reasons like these:

1. Our film industry is still in a sorry state - because of the mindset and circumstances our politicians and religionists have created for YEARS!
2. Creativity is not allowed;
3. Such a movie may be disallowed as the relevant authorities may say that it will affect the “faith” of the movie goers – my God – depicting end of times??? NO! No! – hence never in BM. Those who can understand Malay need constant “protection” in all areas of life.
4. You may not get political support – nothing moves in Malaysia unless the political demigods give YOU, the puny citizen the go-ahead.
5. A movie cannot be made in Malaysia unless it is artificially flavoured with some political agenda disguising as “policies”.
6. Budget may be inflated due to “sumbangan ikhlas” and hence not economic.
7. YOU ADD!

Peace !

7 comments:

Anonymous said...

Ah Jahamy!

Can't you just be entertained??? You just need to scrutinize everything,kan?

1.What so important having 2012 stamped "Made In Malaysia" ?Let the best do it lah!Cuba kita semua bayangkan...dengan tiba-tiba 'Noah's Ark' bertukaq menjadi ferry Pulau Pinang!(fasal tak cukup budget :P).

Even confucius did not suggest the higher your ambition the better.
We don't need 2012 in Bahasa Malaysia nor "Made in Malaysia".

2012 is bigger that that.It's finding the things that are closest to your heart,allowing your heart to guide you will always be more important than chasing external achievement.

Think...why,he President Wilson remain behind,why it took Tony years to call his son...amat2 mudah mengatakan "che' meluat tengok muka hang" dan amat2 susah mengatakan "I lap U babeh" :P

Why Sasha risk his life?Lebih baik lompat masuk dalam Bentley sekali,and is there any Gordon in us?

Why the old monk gave up his classic clunker to Nima ? Is it bcoz,he understood the will of heaven?If a thing is fated it will happen sooner or later...

As we move through life,it is hard to avoid things that cause regret and dissapoinment.Seperti mana kelekaan Jackson...dok asyik dengan idea sendiri,buku sendiri,dunia sendiri.Jahamy toksah jadi lagu tu noe...toksah jadi taksub!
Toksah jadi taksub hingga membelakangkan kasih sayang.Mengungkit masa yang tak cukup,menghalau kerana mengganggu kerja.Bila dok sakit pening...baru tau langit tinggi ke rendah,baru tau nilai keluarga,saudara dan sahabat yang didakwa membuang masa.

Walaupun Sarah ralit sat dengan Bentley n kapai besaq,terkucil dok tgk Tsunami,eruption and the earthquake...perkara paling penting yang saya belajar ialah "Ketamadunan tidak boleh dicipta tanpa cinta,tidak akan ada tamadun jika penghuni planet itu tidak tahu memberi dan tidak mahu berkongsi"

Scene paling sedih ialah bila Sasha terbunuh,dah lah handsome,macho pulak tu...rugi...rugi! Lolllsss..

p/s :Kena ada MMM-MalayMovieMarathon.Jahamy mesti tengok semua cerita Afdlin and Khabir Bakhtiar.Lepas tu baru boleh kutuk Industri Filem Malaysia.

Toksah dok bangga sangat dgn Tiga Abdul...belajar tengok filem tempatan yang terbaru.

Nite2...and don't forget to vote for NiaSarah!!!
Okeylah...Okeylah...

VOTE FOR JAHABERDEEN!!! (Msia Bar Council 2010)

Jahamy said...

niasara,

thanks for the vote!

Jahamy said...

Niasara,

You write interesting movie reviews! But seriously you have raised important values from the movie.


Peace !

BID said...

Hehe… I think the quality of the current Malay movies are very very poor… you have a lot of repeated scenes and storylines, the humour is dry at best, and lets face it, with the exception of Puntianak Harum Sundal Malam, every Malay movie produced post 1980s have been failures… We need actors who are able to hold themselves like P.Ramlee, Mr.Os and Malik Nor… what we have now are actors who are “SS” (paham-2 je la)…

I see your point uncle Jay, and I state here that I realise your entry wasn’t really about 2012 but more on why movies such as 2012 cannot, at this point of time, be produced in Malaysia…

jon pour do care said...

Salam Bro. Jay,

Memang betul dengan apa yang saudara utarakan tentang industri perfileman kita akan tetapi, walaupun dengan halangan2 yang telah di 'letakan' olih pihak2 yang telah saudara nyatakan, saya berpendapat, mereka yang berada dalam industri perfileman kita ini, telah berusaha keras, berkarya dengan seberapa yang mereka mampu untuk membawa tahap industri ini ke tahap yang bolih di banggakan.


Di sini izinkan saya untuk membela para karyawan2 industri filem kita tentang beberapa tuduhan2 yang dilemparkan kepada mereka.

Tuduhan No.1 - Masa time P. Ramlee, beliau tidak ada 'competition' dalam filem2 melayu nya, hanya 'competition' dari filem2 asing seperti hindustan dan inggeris. Jadi orang ramai hanya menunggu filem melayu dari P. Ramlee sahaja. P.Ramlee tidak perlu risau tentang masa, kerana masa ada pada beliau. Sekarang ini, bagi produser filem, masa itu wang ! They have to compete ! Kalau tidak keluarkan filem ini sekarang, mungkin produser filem lain akan keluarkan mereka punya dulu dan tayangkan pada waktu yang tepat macam pada hari raya. Kalau sempat pun, perlu 'compete' dengan filem2 melayu
yang lain. Jadi dalam keadaan macam ini, karyawan2 kita terpaksa 'memerah otak mereka' lebih lagi berbanding waktu zaman P.Ramlee itu. Jadi tuduhan tentang karyawan2 kita tidak 'rajin berkreatif' tidak wajar di lemparkan memandangkan keadaan nya sekarang dan juga halangan2 yang saudara telah utarakan.

Tuduhan No.2 - Icon filem melayu, P Ramlee ada lah 'multi talented' Beliau bukan saja seorang aktor, bahkan seorang penyanyi, pemuzik,pengarang lagu, pelawak, dan lain2 kebolihan lagi. Kalau di bandingkan dengan artis2 sekarang,memang lah nampak macam tidak macam P. Ramlee. Tetapi perlu di ingat, masa zaman P. Ramlee, masa menyebelahi beliau !
Artis2 kita sekarang banyak yang 'specialised' jadi kalau seorang penyanyi yang dah popular ingin mencuba nasib nya dalam filem, ia perlu memikirkan tentang masa kerana mungkin ia terpaksa membatalkan bebarapa kontrak nyanyian nya (konsert, rakam album) kerana berlakon dalam sesuatu filem itu memakan masa yang agak panjang. Dan ini sebalik nya serupa juga dengan profesion2 hiburan yang lain. Kalau mereka nak melakukan juga, mungkin bolih mengakibatkan kerugian yang besar pada 'poket' mereka. P. Ramlee mungkin tidak mempunyai masaalah ini. Di zaman sekarang pula, dengan 'specialising' dalam satu profesion hiburan dan sekira nya berjaya, sudah bolih mencapai kemewahan yang lumayan. Masa zaman P.Ramlee,mungkin terpaksa buat yang lain2 sama, baru bolih dapat banyak wang. Jadi tuduhan tentang artis2 kita tidak 'multi talented' ada lah suatu tuduhan yang tidak adil.

P.S. Mummy Bunge ! Feri yang nama 'Pulau Pinang' di Penang dah takde ! Dah kena 'scrapped' !
VOTE JAHABERDEEN ! VOTE NIA SARAH ! (Orang tu kata, kita ikut saja !)

Anonymous said...

Suruh saja ur uncle pi audition,kan brader Jon you kata Jahamy ala2 Denzel Washington,buat lawak pula spt Eddie Murphy.

Bid..Bid..Bid
"why movies such as 2012 cannot, at this point of time, be produced in Malaysia…? "

Uncle you kan dah tulis dalam bukunya 'Islam-Antara Isi dan Kulit'. Di halaman 24,ciri negara yang mengaku 'negara islam'.

"Negara kucar-kacir,fahaman agama bertambah keliru.Salah satu ciri UTAMA di negara seperti ini ialah penindasan peranan minda dan sekali gus daya kreatif rakyat yang boleh menghasilkan budaya pemikiran yang positif dibunuh"

Jadi apalah yang nak dihairankan mengapa industri film tempatan masih di tahap SS...

2.Bid toksah tengok 1980s,1990s...
Tapi tengok lagu ni,from 1980s to 1990s...lihat dari sudut 'kesinambungan'.
Takkanlah tak perasan beza dulu dan sekarang?Takkanlah nak kata filem P.Ramlee,Salleh Ghani,Jamil Sulong sama level dgn Shuhaimi Baba,Khabir,Afdlin,Amir Muhamad,Yasmin Ahmad?
Begitu juga filem2 Mamat Khalid,Yusof Haslam?Berbeza genre,berbeza target audiences.

Yang hang pi tengok Zombie Kampung Pisang,I know What You Did Last Raya dan Sembilu buat apa???Lepas tu complaint 'lawak kering'...iskk!

Pi lah tengok Cinta,Sepi,Puteri Gunung Ledang,P.Ramlee the Musical,Patung Kertas,PHSM,Waris Jari Hantu,Buli,Buli Balik,Papadom and many2 more...

These are good films.

And Bid,jangan lupa pi beli DVD original,hang toksah ikut peel pakcik hang.

To vote or not to vote???
Empathy n compassion punya fasal...

VOTE FOR JAHABERDEEN (Msia Bar Council)!!!

p/s I'll hv this until the 'election'day.Susah dapat kawan lagu ni,bertanding tapi takmau campaign.8@p@7!... @(',')@

Anonymous said...

JON DEAR ...HEAR HEAR!!!
AM NOT MUMMY BUNGE!!!!
Ingat dan patuh,CIK BUNGA ok.Hang jgn jd mcm Jahamy,suka menjatuhkan saham che':p

2.Betul!Betul!Betul! P.Ramlee ada 'masa'

3.Bukan 'BOLIH' tapi 'BOLEH'.Eeiii...apa kena dengan Jahamy and da Gang!Awat teruk sangat ejaan ni!

4.Oh...Feri Pulau Pinang dah tak ada ke?Hehe

Okeylah...tak mau merapu dah.Salam AidilAdha untuk semua,maaf zahir dan zahirrr.Selamat bercuti dan jumpa lagi minggu depan di waktu dan hari yang sama.Insyallah!!!

Teruskan diskusi ilmiah anda semua,Cik Bunga nak mengorbankan kepala sendiri dan kepala lembu dahulu.

Salam.

p/s
VOTE FOR JAHABERDEEN!!!

Next week 'election'JAHAMY KENA MENANG BESAQ,BARU MSIAN ADA UNDANG2 ***FRESH FROM the FARM***