Followers

Sunday, June 24, 2018

UMNO Kena Cepat Sedar- Ia adalah PEMBANGKANG!

1. Lagi cepat UMNO sedar bahawa ia bukan lagi parti Kerajaan tetapi parti pembangkang, lagi cepat ia kan menjadi berguna kepada Rakyat amnya dan ahli2 sendiri khususnya.

2. Mungkin ia masih dalam proses peralihan minda kerana setakat ini ia masih menampakkan minda lama di mana ucapannya, pendekatannya, stratejinya dan juga kualiti hujahnya masih sama. UMNO harus sedar bahawa reaksi saikiloji pada ucapan parti Kerajaan dan pembangkang amat berbeza. Kena faham apa kah perbezaannya.

3. TIdak ada guna bagi UMNO masih bersikap defensif seperti hari ini kerana itu akan menampakkan bahawa ia tidak sedar bahawa ia merupakan satu “single” parti yang terbesar dalam Parliamen.

4. Hakikat perlu di terima bahawa berdekad-dekad imej UMNO telah semakin menurun sehingga akhirnya ia kehilangkan banyak kerusi. Analisa harus di buat mengapa ini berlaku kerana ia kemungkinan besar melibatkan budaya, cara kerja dan sikap UMNO itu sendiri yang mungkin telah menjadi sebati dengan parti itu.

5.  Adalah UMNO tidak faham era Malaysia baru mahupun pemikiran pelbagai Melayu yang pelbagai. Kalau UMNO masih berfikir bahawa Melayu masih “homogenous” dari pelbagai segi, ini bermakna UMNO dalam “denial mode” dan mungkin buta pada peredaran masa.

6. UMNO juga harus tanya mengapa Melayu Bandar menolaknya?

7. Sebaik-baiknya UMNO harus menerima hakikat menjadi pembangkang dan bersiap sedia untuk hadapi cabaran2 yang akan di hadapi oleh pembangkang di Malaysia.

Salam.


No comments: